Концепція розвитку
Черняхівської загальноосвітньої школи І – ІІІ ступенів
Сучасна школа має створювати умови для саморозвитку, самоствердження, самореалізації особистості. Умови, за яких дитина може проявити не лише інтелектуальну компетентність, але й компетентність соціальну.
Головні ідеї концепції розвитку
- Школа повинна забезпечувати комплексну програму розвитку дітей у системі безперервної освіти,доступність навчання для всіх дітей мікрорайону.
- Будувати навчально – виховний процес на основі глибокого всебічного вивчення особистості школяра шляхом ефективної роботи психолого – соціальної служби в закладі, науково обґрунтованого діагностування, аналізу динаміки розвитку кожної дитини, створення відповідних умов для задоволення її зростаючих потреб і активної участі в житті соціуму.
- Слід особливу увагу приділяти гармонійному розвитку, вихованню загальнолюдських цінностей, формуванню базової культури учнів, зміцненню здоров’я, наданню допомоги у саморозвитку кожного школяра.
- Зміцнити зв’язки школи з дошкільними, позашкільними закладами як основою створення і розвитку єдиного педагогічного комплексу. Разом із тим здійснювати багатопрофільність та різнорівневість навчання, розробляти і відбирати найбільш ефективні технології навчання.
Метою навчання в школі є при цьому виявлення і розвиток здібностей кожної дитини, формування духовно багатої , фізично розвиненої , творчо мислячої, конкурентоспроможної особистості – громадянина України.
Основними завданнями навчально – виховного процесу є:
- на першому ступені навчання продовжувати роботу, розпочату в дошкільних закладах під контролем логопеда, психолого – педагогічної служби школи з урахуванням індивідуальних особливостей і деякої варіативності навчання.
- на другому ступені навчання реалізувати базовий, до профільний компоненти навчання з наданням можливості вільного вибору напрямків варіативного компонента з правом переходу від одного додаткового курсу до іншого за умови збереження гнучкої трирівневої системи навчання відповідно до нахилів і здібностей та психолого – соціального супроводу навчально - виховного процесу, що коригує розвиток кожної дитини.
- на третьому ступені навчання здійснювати профільне навчання , що забезпечуватиме наступно – перспективні зв’язки між загальною середньою і професійною освітою відповідно до обраного профілю.
Враховуючи особливості закладу, можливості і потреби наших учнів, головними показником якості навчального процесу ми взяли рівень навчальних досягнень учнів, але не в рейтинговому його розумінні, а в динаміці порівняно з попередніми досягненнями самого учня. При цьому ми відстежуємо динаміку цього показника із урахуванням здоров’я учня, його здібностей, рівня вихованості та вмотивованості , зайнятості в додатковій освіті.
Шляхи реалізації концепції
Основний вектор реалізації - розвиток системи управління закладом, що включає наступне:
- інтегрованість середовища школи ;
- гнучка взаємодія в педагогічному4 колективі;
- оптимальне розв’язання педагогічних суперечностей;
- створення комфортного психологічного середовища загалом;
- забезпечення активної і скоординованої діяльності учасників навчально – виховного процесу;
- організаційна робота адміністрації закладу щодо формування педагогічного колективу однодумців;
- досягнення організаційного ефекту шляхом спільної реалізації завдань, які містить Концепція, річний план робота школи та плани роботи її структурних підрозділів;
- стимулювання фахового розвитку вчителів.
Переведення школи з режиму функціонування в режим розвитку – основне завдання реалізації концепції, що забезпечить;
- Досягнення оптимальної відповідальності школи державним стандартам освіти
- Активний пошук внутрішкільних резервів для підвищення надання якісних освітніх послуг в селищі до яких впершу чергу відносяться:
підвищення рівня навченості учнів
відстеження результатів навчання та рейтингу
навчальних предметів
- Виявить додаткові резерви усіх підсистем навчально – виховного процесу
- Визначить слабкі ланки, ліквідація яких підвищує ефективність навчально – виховного процесу в школі
- Надасть можливість для кожного побачити школу у комплексі, підвищить рівень розвитку цілісної системи навчання і виховання
- Оптимізує управління
- Сформулює єдині педагогічні вимоги, своєрідні спільні « правила гри» для:
педагогічних працівників
обслуговуючого персоналу школи
для учнів
для батьків учнів школи
- Мотивує та стимулює новаторство педагогів
- Залучить школярів і батьків до співуправління навчальним закладом
Головним законом нашого шкільного життя стає при цьому відоме правило: « Ми не намагаємося стати кращими за інших, ми прагнемо стати кращим за нас сьогоднішніх»
Чим має бути цікава наша школа для учнів і їх батьків
На ринку освітніх послуг ми пропонуємо сьогодні:
- можливість вибору ранньої профілізації з 1- го класу за напрямами:
- математика і інформатика
- англійська мова
- з 8 – го класу, як допрофільна підготовка, поглиблене вивчення
- математики
- української мови
- в старшій школі напрямки профілізації
- математичний
- української філології
- хіміко - біологічний
Законами шкільного життя у нас є :
- Дотримання встановлених правил та норм поведінки всіма учасниками навчально – виховного процесу
- Високий рівень педагогічної майстерності вчителів однаково уважних у роботі з кожним учнем
- Реальна оцінка рівня знань та поведінки дитини
- Повністю контрольований навчально – виховний процес, це подбають про кожного і повідомлять, якщо виникнуть проблеми з навчанням, проведуть консультації у разі необхідності, зателефонують якщо дитина погано себе почуває.
- Можливість реалізувати свої здібності та уподобання в цікавих урочних та позаурочних заходах.
- Змістовне проживання у школі кожного дня кожним учасником навчально – виховного процесу.
- Упровадження інформаційно – комунікативних технологій
- Підвищення рівня знання іноземних мов;
- Використання здоров’язбережувальних технологій
- Формування ключових компетентностей учнів
Визначаються та конкретизуються напрямки роботи з обдарованими учнями:
– Удосконалення творчого потенціалу вчителя
- Організація роботи з обдарованими учнями
– Постійний психологічний супровід усіх учасників навчально – виховного процесу
– Робота з батьками, які прагнуть розвивати здібності своїх дітей.
По кожному із зазначених напрямів розробляється система заходів
Відомі вчені Л. Виготський, А. Орлов, К. Роджерс, К. Ушинський та інші доводять, що системно – творчою характеристикою освітнього процесу яка впливає на інші, є реалізацією у ньому тих чи інших принципів взаємодії людей.
Планують, організовують, оцінюють, коригують, аналізують, обирають технології люди які вступають у відносини і взаємодію з іншими людьми. В школі це вчителі, учні їх батьки, працівники обслуговуючого персоналу . Якості цих людських взаємодій і визначають в остаточному підсумку якості досягнутих результатів.
Тому робота з кадрами на всіх рівнях – основний тактичний прийом досягнення поставлених цілей .
Вважаю, самоменеджмент – засобом підвищення ефективності своєї роботи як керівника і роботи школи в цілому. Давня мудрість говорить: « Не можна керувати іншими, якщо не вмієш керувати собою» Це мистецтво керувати собою, своїм часом, своєю життєдіяльністю, розвиватись і удосконалюватись опановую постійно/
Це дозволить в перспективі:
- витрачати менше часу на виконання щоденної роботи
- поліпшити її організацію
- отримувати від неї більше задоволення
- підвищувати кваліфікацію
- досягнути намічених цілей найкоротшим шляхом
В. О. Сухомлинський в свій час говорив, що « Добре управляти навчально – виховним процесом - це означає досконало володіти наукою, майстерністю та мистецтвом навчання і виховання».
Крім того, вважаю однією з найважливіших функцій керівника школи – представницьку.Це складова управлінської діяльності в результаті якої вдається представляти школу, педагогічний колектив, учнів на будь – якому рівні, розкривати досягнення в навчанні і вихованні учнів, популяризувати роботу школи.
Активно співпрацюю із засобами масової інформації, громадськими організаціями, депутатами рад усіх рівнів.
Постійно дбаємо про формування позитивного іміджу школи, задіюємо до цього усі можливі ресурси:
- громадськість
- батьків
- участь у благодійних і грантових проектах.
Очікувані результати реалізації положень концепції розвитку школи:
- випускник школи – це духовно розвинена особистість із високими моральними якостями, підготовлена до повноцінної життєдіяльності, має ґрунтовні знання, соціально активна, творчо спрямована, здатна до самовизначення і самореалізації;
- школа має свій неповторний імідж серед закладів освіти району і області;
- випускники пишаються своєю школою, школа пишається своїми випускниками.
Г. М. Шлапак, директор Черняхівської ЗОШ І – ІІІ ступенів
Коментарi